Pociąg na torach kolejowych


W dzisiejszych czasach fotowoltaika wykorzystująca pozyskiwanie źródła energii z promieniowania słonecznego to już nie tylko instalowanie paneli fotowoltaicznych na dachach budynków i ich elewacjach, na balustradach balkonów, na dachach wiat garażowych (tzw. carporty fotowoltaiczne), czy też licznie powstałe farmy fotowoltaiczne.

Zważywszy na niezwłoczną potrzebę transformacji energetycznej zapobiegającej zmniejszeniu emisji CO2, jak i pozwalającej uniezależnić się od paliw kopalnych, poszukiwane są nowe, nowatorskie rozwiązania. Podkłady kolejowe fotowoltaiczne to stosunkowo nowy innowacyjny pomysł w dziedzinie OZE, o których w rozmowach coraz częściej toczą się dyskusje.

Włochy to europejski kraj, w którym ostatnimi czasy przeprowadzono wieloetapowe testy z udziałem nowoczesnej technologii, dzięki której możemy mieć inteligentne tory linii kolejowej. Półroczne testy, w których wykorzystano specjalne podkłady kolejowe, wyposażone w zintegrowane panele słoneczne firmy Greenrail dały pozytywne wyniki! Technologia ta to krok w kierunku bardziej zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska możliwości pozyskiwania energii elektrycznej.



SPIS TREŚCI:

1. Fotowoltaika na torach — Testy firmy Greenrail
2. Podkłady kolejowe z modułami fotowoltaicznymi – Jak działa nowa technologia?
3. Fotowoltaiczne podkłady kolejowe — wyniki testów
4. Z czego produkowane są fotowoltaiczne podkłady kolejowe Greenrail?
5. Fotowoltaika na torach — podsumowanie



1. Fotowoltaika na torach — Testy firmy Greenrail

Zmiany klimatu to niestety coraz bardziej dojmujący problem. Ze względu na postępujący kryzys energetyczny, jak i coraz bardziej wyraźne zmiany klimatyczne istotne jest pozyskanie taniego prądu z produkcji zeroemisyjnych źródeł energii. Idąc z fotowoltaiką o krok dalej, możemy zastosować moduły fotowoltaiczne na torach kolejowych!

Testy tej technologii przeprowadziła Włoska firma Greenrail zajmująca się produkcją podkładów kolejowych, która nie tylko używa do ich produkcji betonu, ale również tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu.

Firma Greenrail postanowiła iść krok dalej, testując innowacyjny produkt, jakim są podkłady kolejowe wyposażone dodatkowo w ogniwa słoneczne (moduły fotowoltaiczne). Testy odbyły się na jednokilometrowym odcinku trasy kolejowej pomiędzy miastami Modena i Sassuolo w regionie Emilia – Romania we Włoszech. Przeprowadzona seria testów pozwoliła ocenić korzystnie efektywność energetyczną fotowoltaiki na podkładach, sprawdzając jej odporność na warunki atmosferyczne i wpływ na funkcjonowanie całej kolei.



2. Podkłady kolejowe z modułami fotowoltaicznymi — Jak działa nowa technologia?


Podczas pędu pociągu po torach kolejowych, słońce przenika do modułów fotowoltaicznych, tworząc czystą energię elektryczną, która następnie może być wykorzystana do zasilania pociągów, oświetlenia stacji kolejowych, a nawet okolicznych miejscowości. Firma Greenrail pozytywnie akcentuje o łatwości montażu, jak i o konserwacji fotowoltaicznych podkładów kolejowych.

W ramach przeprowadzonych testów czyszczenie jednokilometrowej fotowoltaiki na torach zajmuje kilka minut przy wykorzystaniu specjalnego wózka wyposażonego w szczotki i strumień wody znajdujący się pod spodem urządzenia. Czyszczenie podkładów kolejowych fotowoltaicznych ogranicza się do przejechania po torach taką specjalną maszyną.


Podkłady kolejowe z modułami fotowoltaicznymi.
Źródło zdjęć: © Greenrail


3. Fotowoltaiczne podkłady kolejowe — wyniki testów

W opinii firmy Greenrail wstępne wyniki przeprowadzonych testów z wykorzystaniem specjalnych podkładów kolejowych fotowoltaicznych są obiecujące pod względem efektywności energetycznej, jak i możliwości spełnienia wymogów eksploatacyjnych kolei. Według firmy Greenrail 1 km podkładów fotowoltaicznych może wygenerować 44 MWh energii rocznie. Uzyskana energia może być wykorzystana na kolei na wiele sposobów, poprzez dostarczenie energii do sieci lub zastosowana do zasilania stacji kolejowych, przejazdów kolejowych i sygnalizacji świetlnej i wszystkich sprzętów potrzebnych do pracy kolei.

Firma Greenrail razem z badaczami z Politechniki Mediolańskiej zaproponowała rozwiązanie dla kolei europejskich, chcących modernizować swoje przedsiębiorstwa. Łącząc moduły fotowoltaiczne z podkładami kolejowymi firmy Greenrail, możemy przeobrazić przedsiębiorstwa kolejowe w produktywne elektrownie energetyczne. Sam test nowej technologii pozwolił sprawdzić, jak zachowują się panele w zależności od warunków atmosferycznych oraz samej pracy kolei. Wstępne wyniki testów są na tyle zadowalające, że rozwiązanie ma szansę zaistnieć na rynku OZE.


Fotowoltaiczne podkłady kolejowe Greenrail.
Źródło zdjęć: © Greenrail

4. Z czego produkowane są fotowoltaiczne podkłady kolejowe Greenrail?


Co istotne, do produkcji podkładów kolejowych wykorzystywane są materiały pochodzące z recyklingu, takie jak guma (opony ELT, wycofane z eksploatacji) i tworzywa sztuczne. Takie rozwiązanie pozytywnie wpłynie na całość projektu. Zastosowanie takich materiałów zmniejsza koszty konserwacji, zmniejsza wibracje oraz hałas. Takie działanie pozwala odzyskać 35 ton opon ELT i 35 ton plastiku z odpadów miejskich na każdy kilometr linii (1 km = 1670 podkładów), a żywotność takich podkładów szacowana jest na 50 lat eksploatacji od pierwszej instalacji.

Podkłady kolejowe fotowoltaiczne Greenrail poprzez swój unikalny skład z wykorzystaniem odpadów gumowych i z tworzyw sztucznych znacząco się przyczynia do rozwiązania problemu gospodarki odpadami.

W podkładach wprowadzono ulepszenia techniczne. W połączeniu z betonem pokrytego elastyczną powłoką zewnętrzną uzyskaną z recyklingu zastosowana nowa technologia w produkcie zmniejsza jego wibracje i hałas oraz daje lepszą izolację elektryczną przy równomiernym rozłożeniu ciężaru. Dłuższa żywotność podkładu i ww. zalety techniczne produktu pozwalają na zmniejszenie kosztów utrzymania o 2 – 2,5 razy w porównaniu z podkładami betonowymi. To lepszy produkt o lepszej wydajności technicznej, ekonomicznej i środowiskowej.




5. Fotowoltaika na torach — podsumowanie


Jest szansa, że trwające przez firmę Greenrail zaawansowane prace rozwojowe pozwolą wypuścić w niedalekiej przyszłości gotowy produkt, jakim są podkłady kolejowe fotowoltaiczne. Sam pomysł fotowoltaiki na torach kolejowych, nie jest nowym pomysłem. Podobne zainteresowanie zastosowania fotowoltaiki na torach kolejowych mają Szwajcarzy.

Innowacyjny projekt przeobrażenia torów kolejowych w inteligentny dywan, jakim miałyby być umiejscowione solarne podkłady kolejowe ma zarówno swoich zwolenników i przeciwników. Czas pokaże jak daleko postępująca technologia w sektorze OZE, przyczyni się realnie na pozyskiwanie zielonej energii.



KONTAKT Z DORADCĄ



Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do Newslettera